e-Ochrona zdrowia i pomoc społeczna

Kampania edukacyjna - Męska sprawa 2011-06-16


7 czerwca w Warszawie zapoczątkowano kampanię "Męska Sprawa", która jest skierowana do mężczyzn chorujących na raka gruczołu krokowego lub znajdujących się w grupie podwyższonego ryzyka. Celem kampanii jest dostarczenie odbiorcom dokładnych informacji, która pomoże im kontrolować ich stan zdrowia.

W ramach kampanii uruchomiona zostanie specjalna infolinia; dyżurować będą seksuolodzy i psychoonkolodzy. Stowarzyszenie „Gladiator” poinformowało, że z ich doświadczenia wynika, że z telefonu zaufania dotyczącego raka prostaty często korzystają kobiety czyli osoby bliskie chorujących mężczyzn.
Mężczyźni będą mogli skorzystać z porad w ośrodkach edukacyjnych, gdzie od lekarza edukatora (urolog) uzyskają szczegółowe informacje na temat choroby. Zorganizowane mają zostać również spotkania edukacyjne dla rodzin i przyjaciół osób chorych.

Codziennie ok. 20 mężczyzn w Polsce dowiaduje się, że ma raka prostaty. Czynniki ryzyka to: wiek, uwarunkowania genetyczne, otyłość i siedzący tryb życia. Na początku rak prostaty nie daje wyrazistych objawów, najczęściej przebiega skrycie, a gdy pojawiają się bóle kości, to doszło już do przerzutów. Obecnie wykrywanie raka prostaty jest łatwiejsze dzięki badaniu PSA. Im szybciej zostanie zdiagnozowany rak tym lepiej. Jednak w przypadku raka prostaty, który rozwija się powoli, nawet w przypadku przerzutów 30 proc. chorych ma szanse przeżyć 5 lat (dla porównania w przypadku raka płuca odsetek ten wynosi 1,3 proc.).

Polskie Towarzystwo Urologiczne objęło opieką merytoryczną kampanię. Partnerem jest Stowarzyszenie Pacjentów z Chorobami Prostaty, Nerek, Pęcherza i Jąder im. T. Koszarowskiego "Gladiator”. Ambasadorem kampanii został Krzysztof Krauze, reżyser i scenarzysta filmowy - od 5 lat choruje na raka gruczołu krokowego.

(Prawapacjenta)