e-Ochrona zdrowia i pomoc społeczna

Poradnik żywienia kobiet w ciąży 2013-10-03


Na stronie internetowej Instytutu Matki i Dziecka dostępny jest bezpłatny "Poradnik żywienia kobiet w ciąży", z którego można dowiedzieć się o tym jak się powinny odżywiać przyszłe matki. Dietetyk kliniki położnictwa i ginekologii IMiDz w Warszawie Dorota Świątkowska zapewnia, że w poradniku wykorzystano najnowszą wiedzę o żywieniu kobiet w ciąży.

Jak podkreśla dyrektor IMiDz dr Tomasz Maciejewski, niestety nadal wiele Polek oczekujących dziecka nie odżywia się prawidłowo, a przecież sposób w jaki przyszłe matki się odżywiają może zaprogramować metabolizm dziecka. Po dorośnięciu mogą one wykazywać większą skłonność do otyłości i niektórych chorób, takich jak cukrzyca czy schorzenia sercowo-naczyniowe.

Dorota Świątkowska tłumaczy, że ponad połowa kobiet zbyt mało wie o prawidłowym żywieniu w czasie ciąży. Najczęstszym błędem jest jedzenie za dwoje, co jest niepotrzebne, szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży. Wiele kobiet spożywa tylko dwa, trzy posiłki dziennie, które są zbyt obfite. Równie niesprzyjające jest niedojadanie, po to, żeby w okresie ciąży nie utyć. Naraża to dziecko na niedobory ważnych składników pokarmowych. Można bezpiecznie stosować restrykcyjne diety, ale tylko pod kontrolą lekarza lub dietetyka. Powinny o tym pamiętać na przykład osoby przestrzegające diety wegetariańskiej.

Poradnik Instytutu Matki i Dziecka dopuszcza spożywanie w czasie ciąży ryb, nie częściej jednak niż dwa razy w tygodniu (około 200 gramów). Powinny to być ryby z dużych akwenów morskich, które w najmniejszym stopniu są zanieczyszczone metalami ciężkimi. Lepiej też, żeby to były mniejsze ryby, a nie duże, takie jak tuńczyki, które wchłaniają więcej szkodliwych substancji.

(Źródło: PAP)