e-Ochrona zdrowia i pomoc społeczna

Walka z nadwagą i otyłością 2015-10-29


24 października po raz kolejny obchodziliśmy Światowy Dzień Walki z Otyłością. To dobra okazja, aby zwrócić uwagę na naszą kondycję i sposób odżywiania. Odpowiedni sposób żywienia, dbałość o prawidłową masę ciała oraz bycie aktywnym fizycznie przyczyniają się nie tylko do zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby przewlekłe takie jak cukrzyca, choroby układu krążenia czy dolegliwości kostno-stawowe, ale też do przeciwdziałania nowotworom złośliwym.

Na świecie żyje około 1,6 miliarda ludzi z nadwagą. Osoby otyłe to ponad 522 mln społeczeństwa. Liczne badania potwierdzają, że średnio co drugi dorosły Polak ma nadwagę lub jest otyły. Aż 64% mężczyzn i 49% kobiet w naszym kraju ma nieprawidłową masę ciała. Nadmierna waga dotyczy także dzieci i młodzież - ok. 20% populacji w wieku między 10 a 15 rokiem życia. W ciągu ostatnich 15 lat dwukrotnie przybraliśmy na wadze!

Działania systemowe prowadzone przez Ministerstwo Zdrowia

Kwestie dotyczące przeciwdziałania występowaniu otyłości zostały określone jako jeden z 12 najważniejszych priorytetów zdrowotnych w Polsce. Dzięki temu prace nad zmianami systemowymi w tym zakresie Ministerstwo traktuje jako jedne z najpilniejszych.

Ponadto poprawa sposobu żywienia, stanu odżywienia oraz aktywności fizycznej społeczeństwa uwzględnione są w Narodowym Programie Zdrowia. MZ prognozuje, że realizacja tego zadania w latach 2016 – 2020 przyczyni się przede wszystkim do zatrzymania wzrostu liczby osób z nadwagą i otyłością, czego konsekwencją będzie spadek obciążenia populacji przewlekłymi chorobami niezakaźnymi oraz ograniczenie zapadalności i przedwczesnej umieralności z powodu tych chorób.

Opracowana została również ustawa o zdrowiu publicznym. Jej celem jest utworzenie struktur odpowiedzialnych za koordynację i monitorowanie działalności władz publicznych wpływających na zmianę stanu zdrowia populacji, a także zapewnienie stabilnych mechanizmów finansowania. Ponadto ustawa umożliwi również wspieranie jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności małych gmin, w realizowaniu ustawowych obowiązków związanych z promowaniem i ochroną zdrowia.

Kilka ważnych zasad zdrowego trybu życia

  1. Dbaj o różnorodność spożywanych produktów
  2. Strzeż się nadwagi i otyłości, nie zapominaj o codziennej aktywności fizycznej
  3. Produkty zbożowe powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii (kalorii)
  4. Spożywaj codziennie co najmniej dwie duże szklanki mleka. Mleko można zastąpić jogurtem, kefirem, a częściowo także serem
  5. Mięso jedz z umiarem
  6. Codziennie jedz dużo warzyw i owoców
  7. Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających dużo cholesterolu i izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych
  8. Zachowaj umiar w spożyciu cukru i słodyczy
  9. Ograniczaj spożycie soli
  10. Pij wystarczającą ilość wody
  11. Nie pij alkoholu

Pierwsze efekty walki z nadwagą i otyłością

Z najnowszych badań przeprowadzonych przez Instytut Matki i Dziecka wynika, że dzięki wysiłkom rodziców i opiekunów, nauczycieli, lekarzy, pielęgniarek i innych pracowników ochrony zdrowia, mediów, organizacji pozarządowych wzmacniających działania administracji rządowej i samorządowej na rzecz poprawy zdrowia publicznego udało się w ostatnich latach uzyskać poprawę sytuacji dotyczącej rozpowszechnienia nadwagi i otyłości w Polsce.

Równocześnie zaobserwowano korzystne zmiany zachowań zdrowotnych:

  • bardziej regularne jedzenie śniadań (wzrost o 4,1 %);
  • częstsze spożywanie owoców i warzyw (wzrost o 5,1 %);
  • rzadsze spożywanie słodyczy (spadek o 3,4 %) i słodkich napojów (spadek o 5,7 %);
  • większa aktywność fizyczna (wzrost o 4% uprawiania sportu 7 dni w tygodniu);
  • ograniczanie czasu spędzanego w bezruchu przed ekranem/monitorem (więcej nastolatków spędza czas przed komputerem mniej niż 2 godziny dziennie)
Te pozytywne zmiany obejmują przede wszystkim zmniejszenie odsetka dzieci z nadmiarem masy ciała.

Źródło: Ministerstwo Zdrowia