e-Ochrona zdrowia i pomoc społeczna

System Monitorowania Zagrożeń 2016-12-15


30 listopada 2016 r. został udostępniony w sieci System Monitorowania Zagrożeń (SMZ). Powstał on w ramach projektu pn. „Dziedzinowe systemy teleinformatyczne systemu informacji w ochronie zdrowia” (P4).

Główni odbiorcy systemu

  • Państwowa Inspekcja Sanitarna,
  • Główny Inspektorat Sanitarny,
  • Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych,
  • Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego,
  • pacjenci,
  • przedstawiciele medyczni.

Elektroniczne zgłoszenia

System umożliwia elektroniczne zgłoszenia w przypadkach:

  • podejrzenia lub rozpoznania zakażeń oraz zachorowań na choroby zakaźne (ZLK),
  • dodatnich wyników badań laboratoryjnych (ZLB),
  • niepożądanych odczynów poszczepiennych (NOP),
  • niepożądanych działań produktów leczniczych (NDPL),
  • niepożądanych działań produktów leczniczych weterynaryjnych (NDPLW),
  • niepożądanych działań badanych produktów leczniczych (NDBPL),
  • meldunku o zachorowaniach i podejrzeniach zachorowań na grypę (MZ-55).

Funkcjonalność

SMZ służy do:

  • rejestracji/wprowadzenia danych zgłoszenia o zagrożeniu,
  • przetwarzania/edycji danych zgłoszenia,
  • eksportu danych zgłoszenia oraz eksportu danych o zgłoszeniach,
  • dodatkowo moduł Resortowego Systemu Wczesnego Ostrzegania zapewni rejestrację/wprowadzenie informacji o niepożądanych zdarzeniach wraz z ewentualnymi załącznikami.

Wdrożenie SMZ przyczyni się do:

  • optymalizacji procesu zgłoszenia zagrożenia przez podmioty lecznicze, lekarzy oraz innych pracowników medycznych;
  • obniżenia kosztów przekazywania zgłoszeń (możliwość przekazywania/rejestracji zgłoszeń o zagrożeniach drogą elektroniczną w odniesieniu do dotychczas stosowanej – papierowej formy).

Dostęp do SMZ (zakładanie konta)

Aby utworzyć aktywne konto użytkownika w SMZ w trybie wnioskowym, należy:

  1. założyć konto na platformie P2,
  2. zalogować się do SMZ,
  3. złożyć wniosek o nadanie uprawnień (określić organizację użytkownika oraz rolę, o jaką się wnioskuje),
  4. otrzymać zatwierdzenie wniosku.

Role i uprawnienia nadawane są w systemie SMZ.

Więcej szczegółowych informacji m.in.: procedury zakładania kont i nadawania uprawnień w Systemie Monitorowania Zagrożeń można znaleźć na stronie https://www.csioz.gov.pl/projekty/nasze-systemy/.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2016 r. poz. 1535, z późn. zm.).

 

Źródło: Ministerstwo Zdrowia; Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia