e-Ochrona zdrowia i pomoc społeczna

Polacy coraz częściej sięgają po leki 2007-08-07


Polacy coraz częściej kupują leki bez konsultacji z lekarzem. Statystyczny Polak na tzw. preparaty OTC czyli leki wydawane w aptekach bez recepty lekarskiej wydaje 42 euro rocznie.

Wraz ze sprzedażą w sklepach, kioskach i na stacjach benzynowych wartość przychodów sektora OTC przekracza 4 mld zł.

Adam Kliś, dyrektor generalny Polskiego Związku Producentów Leków bez Recepty PASMI informuje, że rynek sprzedaży pozaaptecznej to tylko 5-6 proc. Ten udział nie zmienia się od 2002 r., bo nie przybyło leków, które można sprzedawać poza aptekami. Jego zdaniem największe możliwości rozwoju mają suplementy diety: minerały, preparaty wspomagające odchudzanie, witaminy. Udział tych środków w całej grupie OTC zwiększył się w cztery lata z 7 do 17 proc.

Od stycznia do końca maja sprzedaż leków OTC w aptekach wzrosła o 16 proc. Leki na receptę zanotowały w tym czasie dwa razy mniejszy wzrost wartości przychodów. Polacy najwięcej wydają na tabletki przeciwbólowe. W ciągu 12 miesięcy (na koniec maja) ich sprzedaż przyniosła producentom 283 mln zł przychodu, a 185 mln zł przyniosły przeciwbólowe maści i żele. Dużo sprzedaje się też leków na przeziębienia - łącznie z tymi na ból gardła i kaszel przyniosły ponad 600 mln zł.

Jacek Czarnocki z firmy IMS Health badającej rynek leków tłumaczy, że inne kraje wyprzedzają nas pod względem ilości kupowanych leków bez recepty.

Duży wpływ na zwiększone zakupy ma sezon zachorowań i przeziębień. W Polsce średnio nie rośnie ilość sprzedanych leków, tylko wartość sprzedaży.

Razem ze wzrostem zamożności konsumenci coraz chętniej sięgają po inne preparaty. Przy kuracjach antybiotykowych Polacy często stosują probiotyki w tabletkach (30 proc. wzrostu sprzedaży) takie jak lakcid czy trilac. Kupują leki na wątrobę (21 proc.), multiwitaminy (18 proc.). Nawet wzrok wzmacniamy tabletkami (29 proc.). Na leki z każdej z tych kategorii Polacy wydają co roku po około 100 mln zł.

W ostatnim roku największym powodzeniem cieszyły się afrodyzjaki - preparaty wzmacniające potencję i libido. Ich sprzedaż jeszcze nie przekracza 6 mln zł rocznie (bez viagry i maxigry, które są lekami na receptę), ale w ciągu roku wzrosła o 90 proc.

W całym 2006 r. na promocję w mediach i internecie firmy produkujące leki i tzw. suplementy diety wydały ponad miliard złotych.

Najwięcej leków bez recepty w Unii Europejskiej wydają Niemcy. Statystyczny Niemiec w ciągu roku wydaje na nie aż 140 euro. Brytyjczycy wydają około 100 euro. Średnia europejska w krajach tzw. starej Unii wynosi 80 euro. W Rosji i na Ukrainie wydają jedynie 20 euro.

Źródło: Gazeta Prawna